E-Learning is handig, maar heeft nóg 5 belangrijke voordelen

10 oktober, 2017

E-Learning is handig, maar heeft nóg
5 belangrijke voordelen

Online een training volgen: lekker makkelijk! Je hoeft er de deur niet voor uit en je kunt studeren vanaf de bank. Maar los daarvan zijn er nog een paar belangrijke voordelen. We zetten ze hier op een rij.

 

1.

Het is wetenschappelijk bewezen, jawel, dat e-learning minstens net zo effectief is als contactonderwijs. Dus met een docent voor de groep. En er is nogal wat onderzoek naar dit onderwerp gedaan. Deze conclusie werd in zo’n 300 afzonderlijke studies getrokken. Voorwaarden zijn wel dat de student de noodzaak van het leertraject inziet én dat de lesstof op niveau is.

 

2.

Het is voordeliger dan klassikaal onderwijs. Niet alleen financieel, maar ook in tijd. Voor de student, zie punt 5, maar ook voor de docent. Ga maar na. Eén docent die in lijfelijke verschijning aan 20 groepen kennis van ‘Voorkomen van ziekte en ziekte-uitkering’ moet overbrengen. Die kan in die tijd niets doen aan het verbeteren van de kwaliteit van de stof. Terwijl een goed gebouwde e-learning in theorie oneindig veel mensen kan opleiden. In de tijd dat de digitale training gevolgd wordt kan de docent het lesprogramma verder ontwikkelen en perfectioneren. Of de stof meer laten variëren.

 

3.

Je kunt in je eigen tempo de informatie tot je nemen. Bij sommigen blijft de ‘Driehoeksverhouding tussen uitzendondernemer, inlener en uitzendkracht’ goed hangen terwijl een ander weer een ster is in ‘Documentherkenning’. Via een digitaal leerplatform kun je individueel de stof doornemen. Je kunt je steeds focussen op dat wat je nog niet helemaal onder de knie hebt. Zo is de kans groot dat je aan het einde van de rit je kennis van het onderwerp op niveau hebt. Helemaal slim: de e-learning tools gaan steeds vaker de specifieke aandachtspunten van de student herkennen en deze in het traject frequenter bij hem onder de aandacht brengen.

 

4.

Iedereen krijgt precies dezelfde kennisoverdracht, mits een werkende computer en internetverbinding. Er is geen docent die per ongeluk een onderwerp overslaat, of een les die uitloopt waardoor de laatste punten komen te vervallen.

 

5.

De student heeft de regie en kan bepalen wanneer hij zin en tijd heeft om te leren. Het feit dat een e-learning niet tijds- en plaatsgebonden is maakt het voor veel mensen veel beter te combineren met een baan en druk privéleven dan een klassikale cursus. Er is geen reistijd, geen verplichte koffiepauze en er zijn geen klasgenoten die eindeloos doorvragen over onderwerpen die jij er al lang en breed in hebt zitten. Dit zorgt ervoor dat meer mensen starten met een opleiding, maar ook dat het goed vol te houden is.

 

Al met al dus goede geluiden over online leren. Daarbij moet wel gezegd worden, dat als je de allerbeste resultaten wilt behalen, je voor het zogenaamde ‘blended-learning’ moet gaan. Dat betekent dat de e-learning aangevuld wordt met docentcontact. Onderzoek wijst uit dat de leerresultaten dan opvallend beter zijn dan bij alleen klassikaal onderwijs. En eigenlijk maakt dat het leren ook wel wat leuker natuurlijk, als er iemand is die af en toe kan helpen of kan zeggen dat je lekker bezig bent.

 

Voor Armslag geschreven door Evelien ten Duis
www.evelientenduis.nl

 

Bronnen:
http://www.nidap.com/2015/08/19/nidap-onderzoek-opmars-van-e-learning-is-niet-te-stoppen/
https://www.procademy.nl/effectiviteit-e-learning-volgens-wetenschappelijk-onderzoek/


Deel dit artikel